انتخابات

سرانجام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، به ترتیب با کسب اکثریت آرا و اختلاف کم از یکدیگر، به مرحله دوم رفتند.

قطار انتخابات یک ایستگاه دیگر به مسیر ادامه می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، وزیر کشور روز گذشته درحالی پایان مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که میزان مشارکت ۴۰ درصد اعلام شد. این میزان به نسبت انتخابات مجلس که با فاصله یک ماه گذشته برگزار شده بود روند افزایشی و رو به رشدی را از مشارکت نشان می دهد. جمعه گذشته و در انتخابات زودرس چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی که یک سال تا پایان دولت شهید رئیسی مانده بود، ۲۴ میلیون ایرانی در داخل و خارج از مرزها پای صندوق‌ها آمدند. 

درنهایت به دلیل کسب نشدن اکثریت آرای مطلق توسط هیچ‌یک از نامزدها، انتخابات به دور دوم کشیده شد تا سعید جلیلی که در دور اول ۳۸درصد آرا و مسعود پزشکیان که ۴۱ درصد آرا را دشت کرده بودند یک بار دیگر در جمعه همین هفته باهم رقابت کنند. همزمان محمدباقر قالیباف دیگر نامزد جبهه اصول‌گرا که در رتبه سوم قرار گرفت، ضمن انتشار بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه راه پایان نیافته اعلام کرد باوجود احترامی که برای آقای پزشکیان قائل‌ام، حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام می‌کنم. ستادهای تبلیغاتی علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هم که دو نامزد انصرافی دور اول بودند، فعالیت تبلیغاتی خود را برای حمایت و پیروزی سعیدجلیلی آغاز کردند. تبلیغات این نامزدها از امروز آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت و مطابق اخبار رسیده از صداوسیما برنامه‌ها و مناظرات تلویزیونی هم تا روز قبل انتخابات جمعه ۱۵ تیر، باردیگر شکل می گیرد.

مشارکت به تفکیک استان‌ها
دو استان کردستان و تهران با ۲۳ درصد پایین‌ترین میزان مشارکت را داشتند و استان خراسان جنوبی با ۶۰ درصد پرچمدار بیشترین مشارکت است. مطابق آمار به تفکیک استان‌ها در اکثر استان‌ها مسعود پزشکیان نفر اول شد.  در شمال کشور هم به‌جز استان مازندران که سعیدجلیلی در رده اول است، مردم استان‌های گیلان و گلستان گرایش بیشتری نسبت به مسعود پزشکیان داشتند. در اکثر استان‌های غربی کشور هم مسعود پزشکیان که متولد مهاباد است و سال‌هاست نماینده مردم شهر تبریز است در رتبه اول کسب اکثریت آراست.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جمعه ۱۵ تیرماه برگزار خواهد شد تا تکلیف چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران معلوم شود.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.